Markus @ Restaurang Liljan i Borlänge

Som jag skrev i det förra inlägget så bodde jag alltså på samma hotell som Markus och INVSN, d.v.s. på "Wasa-hotellet" som Markus även sjöng om i Hollywood Hills. Han har börjat byta ut "när man kommer in på ett nytt hotell och pratar med sig själv" mot att säga namnet på hotellet. I Borlänge var det alltså Wasa-hotellet som gällde.
 
 
Själva spelningen ägde rum på Restaurang Liljans nattklubb. Det var väldigt stort därinne och en allmänt trevlig lokal. Jag kom dit ca kl 20 och hängde litet i restaurangbaren i väntan på spelningen. Själva klubben öppnade kl 21 men då var det ingen rush in i lokalen, de allra flesta kom nog kring tio-tiden. Ganska skönt ändå, eftersom man slapp trängseln framför scenen innan spelningen. Det spelades (inledningsvis) rätt bra musik i klubben också, mycket Kent och The Ark bland annat och sen lite Laakso också. Samtliga 750 platser i lokalen var fyllda, så det var en ordentligt uppslutning kring spelningen! 
 
 
INVSN var förband åt Markus och jag var aspeppad på att se dem live för första gången. Jag har lyssnat rätt mycket på dem, ända sedan Markus var gäst på deras releasefest på Scharinska Villan i Umeå och gjorde en fantastisk version av deras låt Ner i Mörkret. Jag tyckte att de var riktigt bra live också, men det var med andan i halsgropen som jag stod där längst fram. Jag var nämligen inte riktigt beredd på att sångaren i bandet, Dennis, skulle kasta sin mic fram och tillbaka, upp och ner genom luften och jag trodde verkligen vid något tillfälle att den skulle åka rakt in i skallen på mig. Det var en nervig upplevelse men samtidigt underhållande. Jag spelade in två låtar, Västerbotten och Ner i Mörkret. 
 
 
 
Spelningen började ganska sent och Markus med band klev inte på förrän omkring halv ett (tror jag, minns inte exakt). Men det var bara sååååå bra!!
 
Precis som vanligt inledde han med Hell Yeah Norrtälje och det är en helt fantastisk låt att inleda med, den blir liksom så mäktig! Och extra passande såklart såhär i löningstider ute på nattklubb. Nytt för denna spelning var också att Lars Skoglund spelade trummor istället för Nils Törnqvist (som var med Amason i USA). Lars kommer även att vara med på spelningarna nästa helg i Huskvarna och Helsingborg.
 
Andra låten blev Invandrarblues och den låten är väldigt speciell för mig. På releasefesten för Rastlöst Blod var det den låt som jag verkligen tog till mig direkt och som fastnade på näthinnan. Jag älskade den punkiga versionen som Markus körde då och den är fortfarande väldigt, väldigt bra även om den har fått ett litet annat sound nu. Han har även ett väldigt fint mellansnack innan denna låt, som gör den ännu mer speciell. 
 
 
 Markus hade på sig denna skjorta, som är så himla fin!
 
 
Övriga låtar på set-listen var:
Everybody Hurts
Hela livet var ett disco
Ibland gör man rätt, ibland gör man fel
Askan är den bästa jorden
Hollywood Hills
Du stör dig hårt på mig
Jag är en vampyr
Let's go nu är jag din yo
Korallreven och vintergatan
 
Jag lyckades spela in två låtar, mer än så klarade jag inte utav att stå still utan att dansa med i musiken :)
 
 
 
 
Efter spelningen var det ingen signering, och eftersom det var rätt sent så jag gick tillbaka till hotellet. Det var verkligen precis att jag orkade pallra mig iväg till frukosten på morgonen och vid det laget hade jag förträngt det faktum att jag bodde på samma hotell som bandet, därför var det en litet märklig känsla när jag kom in i frukostmatsalen och hela gänget satt samlat där. Jag tyckte det var lite svårt att veta hur jag skulle förhålla mig till situationen (särskilt som jag var ensam!), så jag försökte hålla låg profil (dock lite svårt i en liten frukostmatsal) och sätta mig en bit bort från deras bord för att ge dem lite privacy. Men en stund senare kom Markus fram och hälsade och var sådär trevlig som han alltid är, så då försvann verkligen den där känslan av att vara en intruder. Efter frukosten åkte jag vidare mot Gävle, dit Mattias också hängde med, men mer om det kommer upp i ett separat inlägg lite senare!
 
/Annie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0